Francis Veber:
Balfácánt vacsorára
Felejthető és
felejtendő darab, és bár igazán jól szórakoztam, szinte az egész estét
végignevettem, felejthető az előadás is, és nagy valószínűséggel egy év múlva
már nem sok emlékem lesz róla. (Ezen íráson kívül.)
Az alaphelyzet nagyon
egyszerű, egy gazdag könyvkiadó és barátai – eléggé el nem ítélhető módon - szerda esténként „balfácánokat” hívnak meg
vacsorára, és az ő rovásukra szórakoznak. Mintha némely tévéműsorként eladott
produkcióból ismerős lenne a szituáció. Ezen a szerdán, azonban közbeszól a
lumbágó, Pierre, a könyvkiadó, lemondja a vacsorát, de Francoist, az ügyeletes
balfácánt, már nem tudja értesíteni, így az megérkezik a lakására. Sem nem
magas, sem nem szőke, felemás cipőben sincs, mégis régi ismerősként
üdvözölhetjük.
Amikor az előző
mondatot leírtam elkezdett furdalni a kíváncsiság, és utánanéztem, igen annak a
filmnek is Francis Veber írta a forgatókönyvét.
Amit el lehet
rontani, azt ő el is rontja. Sőt. Amiről azt gondoljuk, ezt aztán már nem lehet
elrontani ő azt is el tudja rontani.
Nagyon rövid idő után
rájönnek erre a darab szereplői is, valamilyen rejtélyes okból mégis tőle várnak
segítséget, vagy tőle várják a magoldást, amit aztán ő rendre el is baltáz,
vidám perceket szerezve ezzel a közönségnek, és kínosakat a szereplőknek, egyben
újabb bonyodalmakat okozva, melyeknek a megoldását ismét csak tőle várják.
Szinte ördögi körbe kerülve. Végül aztán néhány percre összeszedi magát, és
menti, ami még egyáltalán menthető, megjegyezve, nagyon fárasztó normálisnak
lenni. És valóban, csak a következő poénig bírja.
A darab vége valami
olyat akar üzenni, mindannyian balfácánok vagyunk. Persze. Hisz írtam már:
Miért pont én legyek tökéletes? De egy kicsit azért nem ártana törekedni rá.
Besenczi Árpád, aki a
darab rendezője is, a tőle megszokott profizmussal alakítja Pierre-t.
Kiss Ernő el tudja
velünk hitetni, hogy nemcsak megjátssza a hülyét.
Baj László a hűséges jó
barát szerepében igazán gonoszan tud kárörvendeni.
Szakály Aurél kitűnően
érzékelteti az általa megformált figura kettősségét, a könyörtelen adóellenőrt
és megcsalt férjet.
Kedvenc kritikusomat
most sem hagyhatom ki:
„Valószínűsíthető,
hogy a műfaj sajátossága és a szövegkönyv tartalma meghatározza a rendezői
koncepció koordinátáit, ezért a különböző színházi bemutatók inkább
hangsúlyeltolódásokban, mint homlokegyenest eltérő műértelmezésben
realizálódnak. Besenczi rendezésének filozófiája következetesen Veber
szövegének tartalmára építkezett: a komikumot, mint esztétikai minőséget
állította rendezői interpretációjának középpontjába, amelynek érvényesítésére
maximálisan kihasználta, sőt némely jelenetben a bohózat határáig tágította a
szituációból következő helyzetkomikumot.”
Igen.
Valószínűsíthető.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése