Az Eszmélet és a filozófiai analízis
címmel jelent meg Tőzsér János írása az És feuiilleton rovatában.
Online
változatban ennyi olvasható belőle ingyen.
„A
magyar szépirodalommal kapcsolatos számos közhely egyike szerint a magyar líra
nem filozofikus. Akadnak persze kivételek – és talán József Attila Eszmélet című költeménye a
legeklatánsabb kivétel. Ez ugyanis par
excellence filozófiai (vagy – Németh G. Béla kifejezésével élve –
„létösszegző”) vers, mely mély és konzisztens filozófiai mondanivalóval bír. Az
alábbiakban azt próbálom megmutatni: elhibázott értelmezői stratégia az Eszméletet filozófiai versként olvasni,
és abban explicit filozófiai tartalmakat keresni. Ha így teszünk, azt találjuk:
közhelyes és/vagy inkonzisztens, amit József Attila ír.”
Bár
ebben a pár mondatban is érzek némi önellentmondást, közhelynek nevezi, hogy a
líra nem filozofikus, és egy filozofikusnak elfogadott versről próbálja meg
bebizonyítani, hogy nem az.
Nem
is lenne ezzel semmi gond, akár igaza is lehetne, de amiről bizonyítja
hogy közhelyes és inkonzisztens, az a
versnek egy nagyon leegyszerűsített, primitív értelmezése.
A
vers nem filozófiai tézisek gyűjteménye, hanem egy folyamatot mutat be, ahogy
felismerjük a világ, a társadalom törvényszerűségeit. A szerző ezzel szemben
egy-egy versszakot kiemelve próbálja azok filozófiai tartalmát elemezni, így
egy igazán értő értelmezés mellett is szükségszerűen hamis képet kaphatunk
csak. De hát erről szó sincs.
Hogy
képben legyünk, idemásoltam a verset:
Földtől
eloldja az eget
a
hajnal s tiszta, lágy szavára
a
bogarak, a gyerekek
kipörögnek
a napvilágra;
a
levegőben semmi pára,
a
csilló könnyűség lebeg!
Az
éjjel rászálltak a fákra,
mint
kis lepkék, a levelek.
2
Kék,
piros, sárga, összekent
képeket
láttam álmaimban
és
úgy éreztem, ez a rend -
egy
szálló porszem el nem hibbant.
Most
homályként száll tagjaimban
álmom
s a vas világ a rend.
Nappal
hold kél bennem s ha kinn van
az
éj - egy nap süt idebent.
3
Sovány
vagyok, csak kenyeret
eszem
néha, e léha, locska
lelkek
közt ingyen keresek
bizonyosabbat,
mint a kocka.
Nem
dörgölődzik sült lapocka
számhoz
s szívemhez kisgyerek -
ügyeskedhet,
nem fog a macska
egyszerre
kint s bent egeret.
4
Akár
egy halom hasított fa,
hever
egymáson a világ,
szorítja,
nyomja, összefogja
egyik
dolog a másikát
s
így mindenik determinált.
Csak
ami nincs, annak van bokra,
csak
ami lesz, az a virág,
ami
van, széthull darabokra.
5
A
teherpályaudvaron
úgy
lapultam a fa tövéhez,
mint
egy darab csönd; szürke gyom
ért
számhoz, nyers, különös-édes.
Holtan
lestem az őrt, mit érez,
s
a hallgatag vagónokon
árnyát,
mely ráugrott a fényes,
harmatos
szénre konokon.
6
Im
itt a szenvedés belül,
ám
ott kívül a magyarázat.
Sebed
a világ - ég, hevül
s
te lelkedet érzed, a lázat.
Rab
vagy, amíg a szíved lázad -
úgy
szabadulsz, ha kényedül
nem
raksz magadnak olyan házat,
melybe
háziúr települ.
7
Én
fölnéztem az est alól
az
egek fogaskerekére -
csilló
véletlen szálaiból
törvényt
szőtt a mult szövőszéke
és
megint fölnéztem az égre
álmaim
gőzei alól
s
láttam, a törvény szövedéke
mindíg
fölfeslik valahol.
8
Fülelt
a csend - egyet ütött.
Fölkereshetnéd
ifjúságod;
nyirkos
cementfalak között
képzelhetsz
egy kis szabadságot -
gondoltam.
S hát amint fölállok,
a
csillagok, a Göncölök
úgy
fénylenek fönt, mint a rácsok
a
hallgatag cella fölött.
9
Hallottam
sírni a vasat,
hallottam
az esőt nevetni.
Láttam,
hogy a mult meghasadt
s
csak képzetet lehet feledni;
s
hogy nem tudok mást, mint szeretni,
görnyedve
terheim alatt -
minek
is kell fegyvert veretni
belőled,
arany öntudat!
10
Az
meglett ember, akinek
szívében
nincs se anyja, apja,
ki
tudja, hogy az életet
halálra
ráadásul kapja
s
mint talált tárgyat visszaadja
bármikor
- ezért őrzi meg,
ki
nem istene és nem papja
se
magának, sem senkinek.
11
Láttam
a boldogságot én,
lágy
volt, szőke és másfél mázsa.
Az
udvar szigorú gyöpén
imbolygott
göndör mosolygása.
Ledőlt
a puha, langy tócsába,
hunyorgott,
röffent még felém -
ma
is látom, mily tétovázva
babrált
pihéi közt a fény.
12
Vasútnál
lakom. Erre sok
vonat
jön-megy és el-elnézem,
hogy'
szállnak fényes ablakok
a
lengedező szösz-sötétben.
Igy
iramlanak örök éjben
kivilágított
nappalok
s
én állok minden fülke-fényben,
én
könyöklök és hallgatok.
Nem
vállalkozom a teljes vers filozófiai analízisére, sem képességem, sem
képzettségem nincs hozzá. Valószínűleg így is jogosan kapom majd a
szemrehányást: Minek foglalkozom azzal, amihez nem értek?
Tőzsér
János megállapításaival próbálok csak vitába szállni.
A
szerző a 6. versszak (Im itt a szenvedés belül,) első négy sorával kezdi az
elemzést, és kínosan közhelyesnek nevezi azt. Valóban, ha leragadunk annál az
értelmezésnél, amit példaként felhoz, miszerint ha ráütünk kalapáccsal az
ujjunkra, akkor külső ok okozza a belső fájdalmunkat, kínosan közhelyes lenne.
Ennél azért talán mégis többről van szó. Az ember mégiscsak társadalmi lény, és
társadalom (világ) bajai akkor is fájhatnak az egyénnek, ha azok közvetlenül
nem is érintik őt. A másokat ért igazságtalanságok akkor is fájhatnak nekünk,
ha azok bennünket nem érintenek. És hányszor érezzük azt, hogy méltánytalanul,
igaztalanul bánnak velünk, Okkal vagy ok nélkül.
Zavarba
ejtően kínosnak érzi a 11. versszakot (Láttam a boldogságot én,) is, azt
kiolvasva belőle, a boldog ember szükségképpen ostoba is. De vajon következik-e
ez a versből? Szerintem nem. Azt hiszem, az könnyen belátható, ez a fajta
érzéki boldogság egy társadalomban élő, érző, gondolkodó ember számára nem
elérhető Az egyes egyének különféle módokon lehetnek boldogok, de az emberiség
boldogtalanságra van ítélve.
(ügyeskedhet,
nem fog a macska
egyszerre
kint s bent egeret.)
A
szerző szerint trivialitás. Szerintem szó szerint értelmezni egy költői képet,
és azt elemezni, felettébb kínos.
(Rab
vagy, amíg a szíved lázad -
úgy
szabadulsz, ha kényedül
nem
raksz magadnak olyan házat,
melybe
háziúr települ.)
Tőzsér
János e sorokat úgy értelmezi, szabadon választhatunk a szabadság és aközött,
hogy önként és dalolva lemondunk a szabadságunkról. De. És most én is egy
nagyon felszínes értelmezést fogok bemutatni. Új értéket előállítani (házat
rakni) csak munkával lehet, de munkánk gyümölcsét valaki más (háziúr) élvezi.
Ez azért társadalmi szinten súlyosabb probléma annál, hogy egyszerű
elhatározással változtassunk rajta. Talán forrdalmat kéne csinálni.
(Az
meglett ember, akinek
szívében
nincs se anyja, apja,
ki
tudja, hogy az életet
halálra
ráadásul kapja
s
mint talált tárgyat visszaadja
bármikor
- ezért őrzi meg,
ki
nem istene és nem papja
se
magának, sem senkinek.)
Nem
vagyok róla meggyőződve, hogy a meglett ember egyértelműen a szabad ember
szinonimája, mint ahogy azt a szerző állítja, de fogadjuk el. Nevezhetjük ezt
az állapotot szabadságnak is, de ez olyan szabadság, ami nagyon kevés
emberszámára adatik meg és csak kivételes pillanatokban, de úgy értelmezni,
hogy ez az emberek alapállapota mindenképpen tévedés
(Fülelt
a csend - egyet ütött.
Fölkereshetnéd
ifjúságod;
nyirkos
cementfalak között
képzelhetsz
egy kis szabadságot -
gondoltam.
S hát amint fölállok,
a
csillagok, a Göncölök
úgy
fénylenek fönt, mint a rácsok
a
hallgatag cella fölött.)
A
szerző erről azt állítja, hogy inkonzisztens az előzőleg elemzett két
versszakkal, mivel szerinte azokban József Attila azt állította, hogy az ember
eredendően szabad - de mint láthattuk ez egyáltalán nem igaz – itt viszont azt,
hogy a világon nem lehetséges az emberi szabadság, ami szerintem szintén
félreértés, csupán arról van szó nincs menekvés, ebben a világban kell élnünk,
amit az emberiség alakított olyannak, amilyen, és a szabadságunkat is csak itt
tudjuk megtalálni. Ha tudjuk.
(Akár
egy halom hasított fa,
hever
egymáson a világ,
szorítja,
nyomja, összefogja
egyik
dolog a másikát
s
így mindenik determinált.
Csak
ami nincs, annak van bokra,
csak
ami lesz, az a virág,
ami
van, széthull darabokra.)
Tőzsér
János szerint ez egy eleve elrendeltséget jelent, a dolgok nem lehetnek
másmilyenek, mint amilyenek. Szerintem ez a determináltság a dolgok egymástól
való függőségét, egymás kölcsönös meghatározottságát jelenti. Nagy mértékben
meghatározza a helyzetünket, hol helyezkedünk el a farakásban (társadalomban),
és ha egyet megmozdítunk a farakásban az az összes többire hatással lehet.
Cselekedeteink nem csak önmagunkra hatnak, de olyan emberekre is, akikhez
esetleg semmi közünk nincs. És hogy az utolsó sor ellentmond az első ötnek?
Könyörgöm, hol lehet azt kiolvasni, hogy a farakás egy merev és stabil
struktúra?
Hányszor
előfordul, hogy egyet elmozdítunk, és összedől az egész farakás? Hány öröknek
és megingathatatlannak hitt rendszer omlott össze pillanatok alatt?
Nem
állítom, hogy mindent helyesen értelmeztem, és biztos, hogy nem az enyém az
egyetlen helyes értelmezés, emellett vázlatos és elnagyolt is, szándékosan.
De
az a módszer, hogy saját primitív és elnagyolt értelmezésünk alapján azt állítjuk,
hogy a vers közhelyes, csak a szerző gondolkodásának közhelyességét igazolja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése